Wyposażając biuro w meble, warto poświęcić im trochę uwagi. Zarówno krzesła, biurka, jak i fotele powinny być bowiem dopasowane do anatomicznej budowy ludzkiego ciała i zapewniać mu odpowiednie podparcie. Pracownicy biurowi spędzają w pracy 8 godzin każdego dnia, więc biuro staje się dla nich drugim domem, a ich praca przebiega głównie w pozycji siedzącej, która jest wyjątkowo obciążająca dla ludzkiego kręgosłupa. Meblując własny dom, staramy się, aby wszystkie jego elementy były estetyczne i zapewniały domownikom maksymalną wygodę – to samo kryterium powinno być stosowane przy wyborze mebli biurowych!

Jeżeli zastanawiasz się, jakie krzesła wybrać do biura, przeczytaj nasz dzisiejszy wpis. Dowiesz się z niego, jakie wymagania powinny spełniać, aby nie doprowadzić do uszczerbku na zdrowiu pracowników.

Czym charakteryzują się ergonomiczne meble biurowe?

Ergonomia to nauka o pracy. Zajmuje się badaniem zależności pomiędzy sprawnością i wydolnością ludzkiego organizmu a różnymi czynnikami zewnętrznymi wpływającymi na ludzkie ciało. Za najważniejszy cel dyscyplina ta stawia sobie przystosowanie środowiska oraz warunków pracy, a więc między innymi maszyn, mebli i narzędzi, z których korzystają pracownicy, do anatomicznych i psychofizycznych możliwości człowieka. Stosując jej zasady w swoim biurze, sprawisz, że wszyscy pracownicy będą pracować wydajniej i efektywniej, a ich zdrowie nie ucierpi przez zawodową samorealizację.

Najważniejszym kryterium wyboru krzeseł do biura powinna być więc właśnie ich ergonomia, czyli przystosowanie do budowy ludzkiego ciała i zapewnienie mu maksymalnego komfortu. Dzięki temu ryzyko wystąpienia u pracowników chorób zawodowych (np.: zespołu cieśni nadgarstka, żylaków kończyn dolnych czy zmian zwyrodnieniowych kręgosłupa) zostanie zminimalizowane.

Jakie powinny być idealne krzesła biurowe?

Idealne krzesła biurowe muszą wymuszać na pracowniku przyjmowanie właściwej postawy podczas pracy przy komputerze. Nieprawidłowa postawa utrwalana przez kilka godzin dziennie prowadzi bowiem do rozwoju niebezpiecznych zmian zwyrodnieniowych kręgosłupa. Schorzeniu temu towarzyszy najczęściej ból, ograniczenie ruchowe, drętwienie nóg oraz skurcze mięśni. Krzesła biurowe powinny być zaprojektowane w taki sposób, aby pracownicy mogli na nich zachowywać wyprostowaną postawę z lekko uniesioną głową. Idealne krzesło biurowe powinno zatem:

1. Zapewniać odpowiednie podparcie plecom
Krzesło musi zapewniać podparcie całym plecom. Dobrze, jeżeli jego oparcie jest miękkie i ma regulację kąta odchylenia.

2. Mieć optymalną wysokość siedziska
Siedzisko powinno być miękkie, a także posiadać możliwość regulacji jego wysokości od podłogi. Niezwykle ważna jest bowiem właściwa wysokość siedziska – nogi pracownika powinny dotykać posadzki pod kątem 90°. Dobrze, jeśli siedzisko ma także możliwość regulacji odległości od oparcia.

3. Zapewniać wsparcie dla rąk
Krzesła biurowe muszą być wyposażone w podłokietniki, które zapewniają odpowiednie podparcie dla rąk. Powinny być one komfortowe i szerokie, aby pracownik mógł na nich wygodnie oprzeć ręce.

4. Gwarantować mobilność
Ważnym elementem są także kółka, które zapewniają mobilność i szybki dostęp do wszystkich niezbędnych do wykonywania zadań służbowych przedmiotów (np. komputera, dokumentów czy drukarki). Dzięki nim pracownik nie będzie musiał wstawać z krzesła za każdym razem, gdy chce po coś sięgnąć.